Kastration og sterilsation

Kastration og sterilisation af kat

Medmindre man skal bruge sin hankat til avl, bør den kasteres. Kastrerede katte er mindre udsatte for at komme i slåskamp med andre katte, og det giver en lavere risiko for at få bidsår og bylder samt infektioner som katteaids og katteleukæmi. Kastrerede katte føler sig mere hjemme hos sin ejer og er generelt mere tillidsfulde og kontaktsøgende. Desuden er risikoen for at den kastrerede hankat strinter (urinerer indendørs) lille.

Ligesom for hankatte, er der mange fordele ved at sterilisere sin hunkat, medmindre man ønsker killinger. Hunkatte bliver kønsmodne helt ned fra 5 måneders alderen og risikoen for at få killinger er meget stor, hvis ikke der gøres noget. P-piller giver rigtig mange uønskede bivirkninger og anbefales ikke, medmindre det kun er for en kortere periode.

Kastration og sterilisation af hund

Der kan være adfærdsmæssige fordele ved at få kastreret sin hund. Hvis den uønskede adfærd er kønshormondomineret, såsom at den strejfer efter hunhunde i løbetid, er aggressiv overfor andre hanhunde samt er svær at styre/kontrollere. Man kan prøve en kemisk kastration (dvs. midlertidig kastration med en chip, som udføres uden bedøvelse), for at se om man opnår den ønskede effekt.

Sterilisation af hund giver flere sygdomsmæssige fordele. Bl.a. fjerner man risikoen for livmoderbetændelse, ligesom risikoen for mælkekirtelkræft nedsættes. Det er to meget hyppige lidelser hos ikke-steriliserede ældre tæver. Desuden bliver de selvfølgelig heller ikke uønsket drægtige.

Kastration og sterilisation af kanin

Vi anbefaler kastration af din hankanin for at forebygge uønskede kaninunger, undgå at den strinter og for at den skal fungere bedre sammen med andre kaniner. Selve kastrationen udføres i fuld narkose gennem et lille snit i pungen. Man fjerner herefter begge tekstikler. I de første par dage efter operationen får din kanin smertestillende medicin.

Sterilisation af din hunkanin har de samme fordele som når hankaninen kastreres, men dertil kommer også en række sygdomsmæssige fordele. Mange hunkaniner får sygdomme i æggestokke og/eller livmoder. Det kan fx være kræft, infektion eller cyster, hvor sidstnævnte kan give smerter og hormonelle ubalancer. Kuren for disse lidelser er sterilisation, men da kaninen ofte er alment påvirket af sygdommene, klarer den sig dårligere efter operationen, end hvis den opereres mens den er rask. Dertil skal det også nævnes, at aggressivitet hos hunkaniner i mange tilfælde kan afhjælpes ved en sterilisation.

Selve sterilisationen udføres i fuld narkose gennem et lille snit på maven. Man fjerner både æggestokke og livmoder. De første par dage efter operationen får din kanin smertestillende medicin og evt. en bodystocking på, for at forhindre at den slikker i såret.