Vaccination af hunde

Hvorfor skal min hund vaccineres ?

Her på Stenløse Dyreklinik anbefaler vi vaccination af din hund for at beskytte den bedst muligt mod følgende sygdomme:

• - Hundesyge
  • - Parvovirus
  • - Smitsom leverbetændelse
  • - Kennelhoste
  • - Leptospirose
  • - Rabies (hundegalskab)

Ved vaccination danner kroppen selv antistoffer mod de pågældende sygdomme. Hunde skal vaccineres med mellemrum for at holde kroppens modstandskraft mod disse sygdomme ved lige.

Hvor tit skal min hund vaccineres?

Hvalpe skal vaccineres første gang, når de er omkring 9 uger gamle og revaccineres igen efter en måned. Det er vigtigt at give mindst to hvalpe vaccinationer. Hvis moren blev vaccineret kort før drægtigheden, er det en god ide at give hvalpen tre vacciner.

Ved 8 måneders alderen indkalder vi hunden til et sundhedseftersyn (uden vaccination). Grunden til dette tjek er, at der sker en utrolig stor udvikling i hundens liv det første år. Mange ting kan forebygges eller korrigeres, hvis det opdages på dette tidspunkt, og der bliver ved undersøgelsen især lagt vægt på tandskifte, foderstand/vækst samt adfærd.

Unghunden vaccineres igen et år efter sidste hvalpevaccination, dvs. når den er omkring 1 år og 3 måneder gamle. Når hunden vaccineres på dette tidspunkt, holder vaccinen i 3 år med undtagelse af kennelhoste og leptospirose som kun holder et år. Dvs. hunden skal hver 3 år vaccineres med den store vaccine som indeholder hundesyge, parvovirus, smitsom leverbetændelse, kennelhoste og leptospirose. De mellemliggende år anbefaler vi et årligt sundhedstjek samt vaccination mod kennelhoste og leptospirose (lille vaccine). Hvis din hund skal på kennel/udstilling eller lignende anbefaler vi desuden at hunden får en ekstra vaccine mod kennelhoste som gives direkte i næsen.

Hvis du skal have din hund med ud at rejse, skal den som minimum have en rabiesvaccine samt et hundepas. Der er forskellige krav for indrejse i de forskellige lande og disse kan ses på fødevarestyrelsens hjemmeside (www.fvst.dk). En rabiesvaccine til hunde skal gives senest 21 dage før rejse og beskyttelsen holder i 3 år.

Vaccinationsprocedure anbefalet af Stenløse Dyreklinik.

8-9 uger 1. vaccination stor hunde vaccine
12-13 uger revaccination stor hunde vaccine
1 år 3 månder vaccination stor hunde vaccine
2 år 3 måneder vaccination lille hunde vaccine