Vaccination af hunde

Hvorfor skal min hund vaccineres ?

For at beskytte den bedst muligt,  hvis den udsættes for smitte med en af de følgende virussygdomme:

• - Hundesyge
  • - Parvovirus
  • - Smitsom leverbetændelse
  • - Kennelhoste
  • - Leptospirose
  • - Rabies (hundegalskab)

Ved vaccination danner kroppen selv antistoffer mod de pågældende sygdomme. Hunde skal vaccineres med mellemrum for at holde kroppens modstandskraft mod disse sygdomme.

Hvor ofte skal min hund vaccineres?

Her på Stenløse Dyreklinik anbefaler vi, at hvalpen vaccineres første gang, når de er omkring 7-8 uger gamle. Hvalpen skal revaccineres ved 12 samt 16 ugers alderen.

Unghuunden vaccineres, når den er omkring ét år. Når hunden vaccineres på dette tidspunkt holder vaccinen i 3 år med undtagelse af kennelhoste og leptospirose, som holder i ét år. Dvs. at hunde hvert 3. år skal vaccineres med den store vaccine som beskytter mod hundesyge, parvovirus, smitsom leverbetændelse, kennelhoste og leptospirose.

De mellemliggende år anbefaler vi et årligt sundhedstjek samt vaccination med kennelhoste og leptospirose (lille vaccine). Hvis din hund skal på kennel, udstilling eller lignende, anbefaler vi desuden, at hunden får en ekstra vaccine med kennelhoste.

8 måneders undersøgelse

Ved 8 måneders alderen indkalder vi hunden til et sundhedseftersyn (uden vaccination). Grunden til dette tjek er, at der sker en utrolig stor udvikling i hundens liv det første år. Mange ting kan forebygges eller korrigeres, hvis det opdages tidligt

Der bliver ved undersøgelsen især lagt vægt på tandskifte, foderstand, vækst og adfærd.

Hvis du skal have din hund med ud at rejse, skal den som minimum have en rabiesvaccine, et hundepas samt være chipmærket.

Der er forskellige krav for indrejse i de forskellige lande og disse kan ses på fødevarestyrelsens hjemmeside (www.fvst.dk).

Rabiesvaccinen skal til de fleste lande gives senest 21 dage inden indrejse og beskyttelsen holder i 3 år.

Vaccinationsprocedure anbefalet af Stenløse Dyreklinik.

7-8 uger 1. vaccination Stor vaccine
12 uger Revaccination Stor vaccine
16 uger Revaccination Stor vaccine
1 år Vaccination Stor vaccine
2 år Vaccination Lille vaccine
3 år Vaccination Lille vaccine
4 år Vaccination Stor vaccine
5 år Vaccination Lille vaccine

Stor vaccine beskytter mod:

Parvovirus, hundesyge, smitsom leverbetændelse, kennelhoste og leptospirose.

Lille vaccine beskytter mod:

Kennelhoste og leptospirose.

Find hunde vaccine priser