Vaccination af kat

Hvorfor skal min kat vaccineres ?

For at beskytte den bedst muligt, hvis den udsættes for smitte med en af de følgende sygdomme:

• - Kattesyge (også kaldet panleukopeni)
  • - Katteinfluenza (herpesvirus, calicivirus)

Ved vaccination danner kroppen selv antistoffer mod de pågældende sygdomme. Katte skal vaccineres med mellemrum for at holde kroppens modstandskraft mod disse sygdomme ved lige.

Hvor ofte skal min kat vaccineres?

Her på Stenløse Dyreklinik anbefaler vi, at killinger vaccineres første gang, når de er omkring 12 uger gamle og revaccineres igen efter en måned. Derefter bør katten vaccineres én gang om året.

Hvilke sygdomme katten skal vaccineres imod er individuelt og afhænger af kattens miljø. Katte som lever i et miljø med højt smittepres (eksempelvis katte som er i pension, på udstillinger, katte hos opdrættere etc.) bør vises særlig opmærksomhed.

Dyrlægen vurderer sammen med ejeren smittepresset for den enkelte kat i forbindelse med konsultationen.

Nogle retningslinjer kan gives her: Alle katte bør vaccineres hvert år mod katteinfluenza samt hvert 3. år mod kattesyge. Katte i et miljø med højt smittepres bør også vaccineres mod chlamydia. Visse områder kan det være relevant at vaccinere mod katteleukæmi - en sygdommen som dog sjældent ses i dette område.

Hvis du skal have din kat med ud at rejse, skal den som minimum have en rabiesvaccination, et pas samt være chipmærket.

Der er forskellige krav for indrejse i de forskellige lande og disse kan ses på fødevarestyrelsens hjemmeside (www.fvst.dk).

Rabiesvaccinen skal  til de fleste lande gives senest 21 dage inden indrejse og beskyttelsen holder i 3 år.

Vaccinationsprocedure anbefalet af Stenløse Dyreklinik

12 uger 1. vaccination Stor vaccine
16 uger Revaccination Stor vaccine
1 år 3 månder Vaccination Stor vaccine